Vyčleněním skupiny Autovývoje Praga vznikl v roce 1952 Ústav pro výzkum motorových vozidel. Již na počátku existovalo pro potřeby vývoje v oblasti automobilového průmyslu 10 výzkumných skupin: benzínové motory, naftové motory, filtrace, chlazení, zkušebnictví, brzdy, chemická laboratoř, tenzometrie (pružnost a pevnost) a elektrotechnika. Hlavním sídlem ÚVMV byla od počátku Lihovarská Ulice v Praze ve Vysočanech.
Testování pasivní bezpečnosti na Pražském Ruzyňském letišti
Ve skupině Pružnosti a pevnosti se pracovníci ÚVMV zabývali řešením různých technických problémů napříč československým automobilovým průmyslem. Jednalo se např. o praskání oken autobusů, rámů motocyklů apod. Pro svou odbornost a zkušenosti byli povolávání všude tam, kde byl nějaký problém. Jelikož nebylo k dispozici žádné technické vybavení, byli zvyklí si sami vyrábět to, co ke své práci potřebovali. Vyráběli si např. vlastní tenzometrické můstky i akcelerometry.
Impulsem pro počátek dynamického testování vozidel (tzv. crashe) byla potřeba Škodovky vyvážet vozidla na západ a tedy nutnost plnit mezinárodní předpisy, na které zbytek RVHP tehdy nebral zřetel. V této době se předpisy EHK teprve tvořili na základě již existujících amerických předpisů FMVSS.
1968–69 – začátek pevnostních zkoušek dle amerických předpisů
Jelikož potřeba zkoušek pasivní bezpečnosti neustále rostla, došlo k rozdělení skupiny Pružnosti a pevnosti ÚVMV na dvě skupiny: tenzometrie a bezpečnost vozidel. Skupina bezpečnosti vozidel pak dále nabývala na významu a rostla i co do počtu pracovníků.