Rozdíly (s motorem a bez motoru)

Cena

Ekolo je ve stejné výbavě oproti klasickému jízdnímu kolu dražší o cenu motoru, baterií a dalšího vybavení. Rozmach e-cyklistiky a stále se zvyšující prodeje naštěstí cenu snižují.Za vyšší cenu ale získáte víc – delší trasy, snadnější zdolání kopců, jízdu bez pocení např. do práce apod. Vyšší cena se tedy ve většině případů vyplatí.

Hmotnost, ovládání a manipulace

Elektrokola jsou o cca 10 kg těžší než klasická jízdní kola, váží zhruba 25 kg. Zvýšenou hmotnost stroje pomáhá při jízdě eliminovat právě motor.

Motor a baterie na rámu jsou naštěstí většinou ve spodní části kola, a tím působí pozitivně na těžiště ekola. Baterie na nosiči bohužel těžiště ovlivňují negativně a je dobré si vyzkoušet, jak se toto ekolo chová.

Důrazně doporučujeme dobře vyzkoušet rozdíly v chování a ovládání elektrokola nebo elektrokoloběžky apod. na bezpečném místě s dostatkem prostoru. Vyzkoušejte si zejména:

  • jízdu bez motoru,
  • vliv větší setrvačnosti na brzdnou dráhu, zatáčení,
  • reakci na terén (např. hrboly), která bývá trochu jiná než na klasickém jízdním kole,
  • poloměr otáčení (např. kličkováním, slalomem).

Celková vyšší hmotnost ekola má také značný vliv na manipulaci s ním při jeho uskladňování. Pokud po každé jízdě taháte ekolo do čtvrtého patra, pak deset kilogramů navíc budete cítit.

Přeprava na autě je také odlišná. Na střechu auta se elektrokolo nehodí kvůli maximálnímu zatížení střechy, obtížné manipulaci s ním z důvodu jeho hmotnosti a tlusté spodní trubce rámu, která se nevejde do uchycení běžného střešního držáku. Doporučenou možností přepravy elektrokola prostřednictvím běžných automobilů je nosič na kouli, kde je potřeba počítat také s maximálním zatížením a větším objemem ekola.

Rychlost a zrychlení

Ekola dosahují často vyšší rychlosti i zrychlení. Alespoň na vybraných místech. Je proto nutné dávat větší pozor a být ohleduplný k ostatním. Vzhledem k vyšší rychlosti i hmotnosti bývají bohužel nehody s elektrokolem vážnější než na klasickém jízdním kole.

Velmi nebezpečné je odblokování „rychlosti“. Vyšší rychlost může být hezkým snem, ale je nelegální, pokud ekolo používáte v běžném provozu. Ztratíte tak nejen záruku od prodejce a zhoršíte stárnutí baterie, ale hlavně porušujete danou legislativu. To znamená jak nebezpečí pokuty, tak také problémy v případě nehody. Ať už ji zaviníte, nebo ne, jste účastníkem nehody s „k provozu neschváleným vozidlem“. Z toho důvodu můžete zapomenout na pojistku apod.

Plánování, trasa, baterie

Výhodou i možnou nevýhodou ekola je baterie. Umožní sice delší vyjížďky, ale vyžaduje pečlivěji plánovat trasu a myslet přitom na dostatek energie nebo možnosti nabíjení. Při vlastní jízdě výrazně pomáhá chytrý cyklopočítač s informacemi o aktuální kapacitě baterie. Volbou síly přípomoci můžete také regulovat spotřebu. Navíc je ekolo možné nabíjet z klasické zásuvky 230 V.

Údržba

Nepodceňujte údržbu

Údržba ekola je podobná jako klasického jízdního kola – doporučujeme jedenkrát za rok servis nebo doma provést celkový servis a údržbu (na jaře) a po sezoně zazimování (viz dále).

Baterii poškozuje dlouhé vybití, extrémní teploty, nárazy a pády. Pokud se vám kapacita baterie nezdá dostatečná, doporučujeme provést její diagnostiku a případně kvalitní repasi nebo nákup nové baterie.

Kvalitní baterie mají až 1000 dobíjecích cyklů, tj. dobití z 0 na 100 % kapacity. Nesprávným zacházením se však kapacita snižuje.

 

O baterii se starejte následovně:

  • nevybíjejte ji do 0 %; pokud ano, ihned ji dejte dobít,
  • dobíjejte ji na 100 % hned po dojezdu,
  • při nepoužívání ji nechte nabít na 60 % (tj. tři z pěti čárek) a kontrolujte stav nabití; pokud klesne na 40 %, dobijte na 60 % (stejně jako při zazimování),
  • nenechávejte baterii na přímém slunci, nevystavujte ji ani mrazu – ideální pro ni je pokojová teplota (20 °C),
  • při jízdě v teplotě pod 10 °C použijte přilnavé ochranné pouzdro, které udržuje teplotu baterie (např. neopren) – docílíte tím ochranu baterie a delší dojezd až o 15 %,
  • dodržujte provozní teplotu Li-Ion baterie v rozmezí cca −10 °C až 40 °C.

Zazimování

Zazimování probíhá podobně jako klasického jízdního kola nebo koloběžky, to znamená, že je vhodné ekolo:

  • umýt,
  • promazat,
  • případně nechat zkontrolovat servisem.

Kolo pořádně umyjteNavíc je potřeba se věnovat dílům, které jsou na ekole navíc.

Baterii skladujte v zimě mimo ekolo (pokud to jde), ošetřete kontakty, nabijte na 60 % kapacity a aspoň jednou měsíčně kontrolujte. Pokud klesne kapacita na 40 %, znovu nabijte na 60 %. Ideální teplota pro skladování baterie je 20 °C. Při pochybách o kapacitě baterie nechte provést diagnostiku a případně nechte udělat repasi baterie nebo si kupte novou baterii. Zkrácení dojezdu je velmi nepříjemné.

Motor nepotřebuje zvláštní péči. Doporučujeme občasnou kontrolu dotažení šroubků. K tomu je vhodný momentový klíč.

Mechanické části (řetězová sada, brzdy, tlumiče a další) ošetřete stejně jako na normálním kole.

Ekolo skladujte v suchu při pokojové teplotě (20 °C), ideálně v zavěšené poloze. Pokud ekolo stojí na zemi, doporučujeme kontrolovat tlak pneumatik, aby jeho kola nestála „na ráfkách“.Samostatnou kapitolou je zabezpečení ekola. Jeho cena je vyšší, a proto si i zabezpečení kvalitním zámkem zaslouží (i když je např. ve sklepě nebo v garáži).

Zajímavosti

  • Elektrokolo opatřené baterií nesmí do letadla – Li-Ion baterie totiž převyšují běžně v letadlech povolenou kapacitu 100 Wh. Baterie ekola má cca 300 až 500 Wh. Jedinou možností, jak ekolo přepravovat letecky, je tedy bez baterie.
  • Říká se, že 1 kg navíc na kole je jako 7 kg navíc na jezdci – někteří raději vozí pití v batohu, a ne na rámu,
  • Stabilní tepová frekvence umožňuje efektivnější hubnutí – elektrokolo proto může cyklistovi pomoci s hubnutím efektivněji než klasické jízdní kolo, na němž se cyklistovi za jízdy tepová frekvence výrazně mění podle profilu trasy.
  • V některých zemích je omezen pohyb elektrokol např. na cyklostezkách nebo je nesmějí používat malé děti. Zjistěte si pravidla používání elektrokol v zemi, kam se chystáte.
  • Běžná elektrokola, na rozdíl od elektroautomobilů, při brzdění nebo jízdě z kopce nedobíjejí (je tomu tak u většiny). Rekuperace je složitá a na ekole pro ni v takových případech nejsou vhodné podmínky. Navíc by nefungoval „volnoběh“, a ekolo by proto bez šlapání stále trochu brzdilo (točilo motorem).

Projekt eBikes škola byl financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Obsah je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.

Financováno z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů
Zadejte hodnoceníOdeslat hodnoceníHodnocení odesláno
Počet hodnocení100Průměrné hodnocení4.5
Přidejte se k nám na sociálních sítích a neuteče Vám žádná novinka