Elektrokola (ekola) jsou v podstatě klasická kola doplněná elektromotorem a baterií.Na elektrokole se nedá jet jen za pomoci motoru, ale musí se také šlapat. Respektive pohon (čili akcelerátor) může ekolo rozjet z klidového stavu do maximální rychlosti 6 km/h (primárně jako podpora při tlačení ekola). Elektromotor tedy slouží hlavně pro ulehčení šlapání, zejména do kopců, nebo pro dosažení větší ujeté vzdálenosti. Míru pomoci lze nastavit ovladačem, který je umístěn na řídítkách.
Ze zákona je možné jako klasické jízdní kolo, tj. bez řidičského oprávnění na motocykl, registrační značky, STK a dalších povinností, používat elektrokolo s výkonem motoru do 250 W a s maximální rychlostí 25 km/h. Dále je v tomto případě definováno maximální možné napětí systému 48 V a hmotnost elektrokola 40 kg.Elektrokola nejčastěji „sledují“ sílu nebo rychlost šlapání a podle toho dávkují sílu pomoci motorem. Zjednodušeně, čím silněji nebo rychleji šlapete, tím více vám motor pomáhá.
Průměrný dojezd elektrokol je 40 až 170 km a jedno nabití. Dobití vybité baterie do plné kapacity z běžné zásuvky trvá jednotky hodin (podle druhu a kapacity baterie a výkonu nabíječky). Cena elektřiny na ujetí 100 km na ekole je v řádu jednotek korun.
Elektrokola schválená pro provoz v České republice musí mít atest ČSN EN 15194.
Pokud jedete na ekole rychleji než 25 km/h, což je možné, pak již nesmí pomáhat jízdě elektromotor, který se automaticky odpojí. Motor se musí také odpojit, když brzdíte nebo přestanete šlapat.
Zajisté je možné elektropohon zcela vypnout a jet jen za pomoci vlastní tělesné síly. Je potřeba ale pamatovat na to, že s sebou vezete motor a baterii, tj. další závaží.
Elektrokola se dělí podle řady parametrů na elektrokola městská, skládací, horská (MTB), silniční, treková apod.Dále také na elektrokola s elektromotorem:
- v předním kole (v náboji),
- ve středu (ve středovém složení),
- v zadním kole (v náboji).
Povinná výbava i pravidla jsou stejné jako na kole. Tomuto tématu se věnujeme v kapitole „Pravidla“.
Právní a technické podmínky a povinnosti definují:
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/24/ES z března roku 2002 „O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel“,
- Česká technická norma ČSN EN 15194 „Jízdní kola – Jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem – Jízdní kola EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles)“.
Motokola se spalovacím motorem
Můžeme se setkat také v koly s pomocným spalovacím motorem. Takového kolo zůstává kolem v případě, že:
- je motor pomocný, dodatečně namontovaný a odnímatelný (ručně nebo pomocí nářadí),
- je zachován původní charakter jízdního kola
- montáž pomocného motoru ani dalších částí nezasáhne do nosných částí kola,
- motor má max. objem 50 cm3 a max. výkon do 1 kW,
- maximální rychlost do 25 km/h.
Pokud je motor do kola pevně zabudován a není odnímatelný, jedná se o motokolo, na které je podle zákona potřeba řidičský průkaz skupiny AM (případně skupiny A podle výkonu motokola), doklad o schválení technické způsobilosti (technický průkaz), doklad o pojištění zákonné odpovědnosti a přilba. Takového kolo musí prodejce dodat společně s dokladem o tom, že je schváleno pro provoz na pozemních komunikacích (homologace).
Jízdním kolem se rozumí i tříkolky a vícekolky, stejně jako vícesedadlová jízdní kola – tandemy a jim podobná vozidla poháněná lidskou silou a určená i k provozu na pozemních komunikacích, jako například koloběžky.
Projekt eBikes škola byl financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Obsah je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.