Před nákupem
Doporučujeme si nejdříve elektrokolo nebo elektrokoloběžku půjčit a vyzkoušet si ji. Nabízí se mnoho druhů, velikostí kol apod. a je důležité si uvědomit, které řešení je pro vás to pravé.
Nejprve si odpovězte na tyto otázky:
- Na co budete elektrovozítko potřebovat? Například na denní jezdění, víkendové delší trasy apod.
- Kde budete jezdit? Po silnicích, na nezpevněných cestách, v terénu a v jakém poměru.
- Jak daleko? A podle toho volit dostatečný dojezd.
- Potřebujete možnost skládání? Např. pro přepravu v autě.
- Správná velikost? Poradí vám v obchodech. Rámcově je to pro ekola:
140–150 cm 13–14“
150–160 cm 15–17“ (XS–S / 44–46 cm)
160–170 cm 17–18“ (S–M / 46–50 cm)
170–180 cm 18–20“ (M–L / 50–56 cm)
180–190 cm 19–22“ (L–XL / 55–59 cm)
Nad 190 cm 21“+ (XL–XXL / 60 cm+)
Záleží však na konkrétním modelu ekola, terénu, ve kterém je ekolo používáno, a fyzické konstituci jezdce.
Poté je dobré si vyzkoušet stroje, které by mohly vyhovovat. Nekupujte hned první „v akci“. Třeba byste potom zjistili, že vám nevyhovuje.
Ekola i ekoloběžky nejsou levnou záležitostí, a proto doporučujeme před první vlastní koupí půjčit si stroj od známých nebo v půjčovně a důkladně si jízdu na něm vyzkoušet.
Trénink a učení
Než se vydáte do provozu, je potřeba si vše pořádně vyzkoušet na bezpečném místě.
Elektrovozítka jsou těžší, mají jiné těžiště, a hlavně zrychlení než klasická kola, koloběžky apod.
Je proto důležité trénovat, poučit se a až poté vyrazit.
Trénink
Najděte si bezpečné místo s dostatkem prostoru a minimem jiných lidí. Používejte přilbu, doporučujeme i cyklistické rukavice.
Dobré je průběžně se radit se zkušenějším uživatelem. Doufáme, že vám pomůže i tato naše aplikace.
Co trénovat:
- Spuštění motoru – nejdříve na rovině. Zapnutí při jízdě i z klidového stavu (rozjezd na elektrokole). Vypnutí motoru při jízdě. Sledování reakcí ekola na „záběr“ motoru. Poté vyzkoušení spuštění motoru v kopci, v zatáčce apod.
- Brzdění – nejdříve při jízdě rovně. Brzděte před zatáčkou, a ne v ní. Vyzkoušejte si i prudší brzdění při jízdě z kopce a krizové brzdění (naplno) před překážkou. Cílem je zjistit jak chování vašeho stroje, tak rámcovou brzdnou dráhu při různých rychlostech.
- Slalom a zručnost – doporučujeme vyzkoušet úkony, které jsou součástí autoškoly na motorku, tj:
⦁ jízdu rychlostí chůze – např. vedle někoho, kdo jde pěšky,
⦁ slalom rychlostí chůze (kužely co nejblíže u sebe, cca 3 m),
⦁ slalom rychlostí 20 km/h (kužely cca 4 m od sebe),
⦁ projetí „osmičky“ rychlostí chůze (co nejmenší průměr oválů osmičky),
⦁ vyhnutí se překážce a zařazení zpět do původního směru při rychlosti 20 km/h,
⦁ brzdění z 20 km/h rychlosti a zastavení přesně na čáře ve vzdálenosti cca 5 m. - Vyzkoušení jízdy s vybitou baterií.
- Ukazování (tj. při řízení jednou rukou) a zapnutí motoru v zatáčce (cuk a možný pád).
Vzdělání
Základy jízdy na kole zná každý zájemce o ekolo nebo ekoloběžku, takže nastupování, rozjíždění apod. zde řešit nebudeme.
Pro jízdu na e-vozítkách je ale nutné znát několik specifik, která se vztahují k jednotlivým e-vozítkám – viz kapitoly E-vozítka, Rozdíly (s motorem a bez motoru) a Pravidla.
Tato kapitola (Rady a tipy) pak obsahuje důležité informace právě k používání e-vozítek a na co si dát pozor. V kapitole 3D dopravní situace si můžete projít situace, které se dnes a denně dějí v provozu a často se v nich chybuje.
Časté chyby, rady a tipy
Dále uvedené chyby a zanedbání jsou častou příčinou nehod i nebezpečných situací a většinou také porušením pravidel silničního provozu, tj. můžete za ně dostat také pokutu.
- Přilba – do 18 let věku povinná pro všechny řidiče, poté námi důrazně doporučená.
- Jízda více lidí – všechna zmíněná e-vozítka jsou určena jen pro jednoho pasažéra (vyjma dítěte ve schválené cyklosedačce na ekole).
- Jízda vedle sebe – smí se jezdit jen jednotlivě za sebou.
- Vedení psa – není povoleno, aby jezdec na e-vozítku vedl psa při jízdě.
- Vedení jiného vozítka – není povoleno, aby jezdec při jízdě vedl jiné kolo apod.
- Nesprávná místa – bohužel se na ekolech a ekoloběžkách často jezdí po chodnících, přechodech pro chodce, stezkách pro chodce a dalších místech, kde je to velmi nebezpečné a elektrovozítka zde nemají co dělat.
- Čipování – maximální povolená rychlost s asistencí motoru je stanovena na 25 km/h kvůli bezpečnosti všech. Pro rychlejší (nebo silnější) ekola musí být řidičské oprávnění jako na malý motocykl, registrační značky, STK a povinné ručení. Jedná se totiž již o malý motocykl, a ne ekolo nebo ekoloběžku. Čipováním také snížíte dojezd a životnost motoru i baterie, navíc ztratíte záruku od prodejce a koledujete si o vysoké pokuty (ve Francii až 30 000 eur) a v případě nehody o neplatné pojištění.
- Alkohol – na e-vozítkách je zakázáno jezdit pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek.
- V klikatých uličkách, v terénu apod. doporučujeme nezkušeným jezdcům jezdit raději bez motoru. Motor může „zabrat“ více, než očekáváte, a nehodě pak již nejde zabránit.
- Řadit na ekole doporučujeme plynule, a pokud je to možné, v mírné zátěži. Řazením při maximální zátěži se velmi namáhá převodové ústrojí i další vybavení ekola.
- Nejezděte na ekole jen na nejtěžší převod s maximální podporou motoru. Dlouhodobá vysoká zátěž motoru, a tím i baterie, snižuje jejich životnost a dojezd. Současně je více zatěžován řetěz a převody.
- Pravidelně kontrolujte stav vašeho e-vozítka – dobrý technický stav zaručí nejen dostatečný dojezd, ale hlavně vaši bezpečnost.
- Vyhodnocujte stav vozovky a zahuštěnost cest – snažte se vybírat bezpečné trasy s ohledem na kvalitu cest i množství dalších účastníků silničního provozu, hlavně automobilů, především nákladních.
- Dodržujte bezpečnou vzdálenost – e-vozítka jsou těžší, a proto je potřeba pamatovat na delší brzdnou dráhu než při jízdě na jízdním kole.
- Brzdná dráha je různá podle hmotnosti a rychlosti e-vozítka. Vyzkoušejte si brzdění naplno v různé rychlosti a na různém povrchu (na asfaltu, hlíně, za sucha i mokra).
- Znalost prostředí zlepšuje bezpečnost vašich cest a výletů.
- Pokud jedete do neznámého prostředí, je dobré trasu předem naplánovat a myslet na místa s možností nabíjení. Nepodceňujte dostatek pití a možnosti občerstvení. Nabitý telefon se hodí vždy.
- Slepý úhel – hlavně na menších koloběžkách jste špatně vidět a ostatní řidiči vás mohou ve zpětném zrcátku přehlédnout. Nejezděte příliš blízko kolem aut.
- Dooring – nejde o nic jiného než o nečekané otevření dveří, např. u stojícího auta. Byť to není vaše vina, náraz do dveří a následná nehoda jsou velmi nepříjemné.
- Dávejte pozor také na tlakovou vlnu. I rychle jedoucí osobní automobil s vámi může nečekaně a výrazně zamávat.
- Předvídejte. E-vozítka jsou těžší a střet např. s chodcem mívá vážnější následky.
- Správně si upevněte zavazadla, případně vozík za kolo (pro dítě nebo vašeho mazlíčka). Špatně upevněný náklad nebo vozík jsou jistotou nehody vaší nebo někoho jiného.
- Ohleduplnost – buďte ohleduplní a vždy si představte, jak by se líbilo vaše chování vám, kdybyste byli na „druhé straně“.
Přejeme vám bezpečné cesty a spousty bezstarostných kilometrů.
Projekt eBikes škola byl financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Obsah je možné sdílet a využívat v dalších vzdělávacích projektech zdarma.