Správné sezení není jen seřízení sedadla, ale také seřízení opěrky hlavy a volantu. Správným sezením předcházíme nehodám samotným (lepší ovládání vozu a brzdění) i poranění v případě nehody. Jednotliví pasažéři v autě musí dodržovat řadu společných pravidel, v některých se však liší.
Poutání řidičů
Seřízení sedadla
Sedíme do pravého úhlu
Nastavíme sklon opěráku tak, že jsou trup a stehna v pravém úhlu.
Proč: Vzpřímené tělo nejlépe využije zádržnou funkci a může se nejlépe opřít „do sedačky“ při brzdění.
Podélné nastavení
Nohama prošlápneme brzdu a spojku, podélnou polohu volíme tak, že se posouváme dozadu, abychom nebyli příliš blízko volantu, ale zase ne příliš vzadu, aby při prošlápnutí pedálů byly nohy stále pokrčené v kolenou.
Proč: Tato poloha umožní zajistit lepší stabilitu těla v místě chodidel, hýždí, beder a lopatek. Pokud dojde k nárazu, poloha mírně pokrčených nohou sníží poškození pohybového aparátu, a to především kolenních a kyčelních kloubů, pletence pánevního a bederních obratlů páteře. Mírně pokrčená noha nám také zajistí lepší citlivost při sešlápnutí pedálů.
Výškové nastavení
V případě potřeby nastavíme sedadlo tak, abychom měli dobrý výhled. Ale zase ne moc vysoko. Vždy by měla zůstat mezi hlavou a stropem mezera velká minimálně jako výška pěsti.
Proč: Pokud by došlo k překlopení vozidla, je třeba, aby člověk visel na pásech a ne „stál“ na hlavě.
Držení volantu
Volant držíme v poloze tři čtvrtě na tři.
Proč: Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry a také šetrný průběh nárazu pro lidské tělo, které se bude pohybovat vpřed při nehodě. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.
Seřízení volantu
Jsme opření v sedadle a ruce drží volant ve správné poloze. Ruce musí zůstat pokrčené v lokti a pokrčené musí zůstat i v situaci, kdy zatáčíme. Správnou polohu můžeme zkontrolovat např. takto – když nataženou ruku položíme na věnec volantu, dotýká se zápěstí. Při seřizování také dbáme na to, abychom měli skrz volant dobrý výhled na přístroje.
Proč: Pokud dojde k nárazu a rukám umožníme se propnout v kloubech, bude náraz ničit klouby na rukách i v rameni.
Opěrka hlavy
Opěrku hlavy nastavíme výškově tak, aby vrchní část opěrky a vrchní část hlavy byly ve stejné výšce.
Proč: Opěrka hlavy brání zvrácení hlavy směrem vzad, ke kterému dochází okamžitě při zadním nárazu nebo následně při čelním nárazu. Tím je chráněna krční páteř před poškozením obratlů a míchy.
Připoutání pásem
Bezpečnostní pás musí vést dole přes pánevní kosti, a nikoli přes břicho, nahoře přes střed ramene. U různých postav může pomoci výškové nastavení pásu nebo celého sedadla.
Pás nesmí nikdy vést přes břicho nebo krk
Při nehodě by mohl způsobit vážná vnitřní zranění v oblasti břicha. Pokud by šel přes krk, tak dokonce zlomení vazu.
Pásy utáhneme a zkontrolujeme, zda nejsou překřížené
Pokud máme tlusté teplé oblečení – rozepneme je a pásy dáme pod ně.
Co nedělat – špatné příklady
- Nevhodné předměty pod pásy
- Moc oblečení (tlustá vrstva oblečení)
- Pásy na holé kůži
- Překroucený pás
- Neutažený pás
- Ruka venku z otevřeného okénka
- Moc blízko volantu
- Propnuté nohy
- Propnuté ruce
- Špatné držení volantu
- Špatně opěrka hlavy
- Pásy přes břicho
- Pásy kolem krku
- Pásy mimo rameno
Řidiči malé výšky
Automobily jsou navrhovány pro „průměrné“ řidiče a cestující. Z toho důvodu je vhodné pro řidiče menší než cca 150 cm využívat prostředky, které je na sedadle zvětší. Současně je nutné nesedět příliš blízko k volantu. Tím dosáhnou maximální ochrany v případě nehod.
Pásy jsou koncipovány tak, aby šly přes kyčle a rameno. Pokud by vzhledem k výšce řidiče šly přes krk, je dobré použít podsedák. Také vzdálenost od airbagu je důležitým bezpečnostním prvkem.
Airbag je ve chvíli rozbalování „tvrdý jako kámen a rychlý jako střela“. Proto je nutné, aby řidič seděl v takové vzdálenosti, aby se k airbagu dostal až v době, kdy je zcela nafouknutý, protože v tu samou chvíli se díky otvorům, které v sobě má, začne vypouštět. Vše je spočítáno tak, aby airbag dobře chránil a přitom neublížil. Minimální vzdálenost od volantu (airbagu) je 25 cm.
Řidiči s výraznou nadváhou
Z výzkumu kalifornské univerzity, který provedli na více než 3000 nehodách vyplývají znepokojující výsledky. U žen je riziko úmrtí při dopravní nehodě o desítky procent vyšší než u mužů.
Průměrné riziko usmrcení cestujících se zvýšenou obezitou oproti normální váze roste.
- Při BMI 30–34,9 o 21 %
- Při BMI 35–39,9 o 51 %
- Při BMI nad 40 o 81 %
Tento nárůst je způsoben tím, že jsou automobily navrhovány na běžnou populaci, tj. váhu. Vyšší váha má také vyšší kinetickou energii, a proto jsou nehody tragičtější. Často za to může také nepoužívání pásu.
Obézní lidé by měli vždy používat pás a tento si vždy umístit pod břicho a na rameno, a důkladně utáhnout, aby co nejlépe plnil svou funkci. Od airbagu by měl člověk sedět nejméně 25 cm, jinak by ho mohl při nafukování zranit.
Crash test videa
Správné držení volantu
Psaní poznámek
Nulování počítadla kilometrů
Držení volantu za příčky