V loňském roce si dopravní nehody vyžádali méně úmrtí a těžkých zranění. To je výborná zpráva. Podle plánů Ministerstva dopravy uvedených v Národní strategii bezpečnosti to mělo být ještě o téměř 100 úmrtí méně (v roce 2020 max. 333 obětí).
Statistiky Policie ČR
Policie sleduje podrobné statistiky nehodovosti od roku 1961. V loňském roce bylo tak usmrceno nebo těžce zraněno nejméně osob za celou dobu sledování statistik.
- 502 usmrcených (o 7,9 % méně než v roce 2016)
- 2 339 těžce zraněných (o 9,3 % méně než v roce 2016)
- 24 740 lehce zraněných (o 1 % více než v roce 2016)
- 103 821 dopravních nehod (o 5 % více než v roce 2016)
Graf: Počet úmrtí při dopravních nehodách (1961 - 2017)
Každý den se v loňském roce stalo téměř 285 nehod a každých 18 hodin jeden člověk na silnicích zemřel. Průměrná škoda na jednu nehodu byla bezmála 61 tisíc Kč (celkem 6,316 mld. Kč).
Nejvíce nehod se stalo v říjnu, avšak nejvíce úmrtí v červnu. Nejčernějším dnem je již dlouhodobě pátek.
Bohužel přibylo tragických nehod cyklistů a motocyklistů. Na druhou stranu největší pokles úmrtí je u řidičů osobních automobilů.
Nejčastější příčiny nehod s tragickým koncem
Nejtragičtější příčiny nehod zaviněných řidiči motorových vozidel a počet usmrcených:
1. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky |
70 |
2. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 65 |
3. vjetí do protisměru | 61 |
4. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 47 |
5. nezvládnutí řízení vozidla | 22 |
6. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu | 22 |
7. jiný druh nesprávné jízdy | 19 |
8. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ!" | 18 |
9. nedání přednosti chodci na vyznačeném přechodu | 18 |
10. jiný druh nepřiměřené rychlosti | 13 |
Jak situaci zlepšit?
Ze statistik vyplývá, že zvyšující se bezpečnost aut má pozitivní vliv na bezpečnost řidičů a cestujících. Nejnebezpečnější skupinou řidičů jsou pak mladí řidiči.
Z tabulky výše je zřejmé, že nejčastějšími příčinami tragických nehod jsou jasně popsané chyby řidičů – nepřizpůsobení rychlosti dané situaci, nepozornost nebo chyby a nebezpečné předjíždění.
Pro zlepšení situace na silnicích by mohla prospět následující opatření:
- zkvalitnění výuky mladých řidičů – navýšení počtu hodin praktického výcviku v autoškolách, komplexnější výuka a závěrečné zkoušky, povinná účast na navazujícím kurzu zvládání krizových situací a řidičských dovedností
- postihování bezohledné jízdy – nejen riskantní jízda, ale také např. jízda v prostředním pruhu na víceproudých silnicích, neočištění vozidla před jízdou apod.
- prevence již od dětských let – zkvalitnění dopravní výchovy již od mateřských škol
- zlepšení chování v rodinách i společnosti – děti i dospělí přebírají návyky svých blízkých a okolí – buďme proto dobrým příkladem
Tým Bezpečných cest vám přeje méně nehod a zraněných!